Retoriek, 'haken in je kaken' en het gezonde lijden



Ik heb zojuist de verdediging van Bram Moszkowicz gezien en gehoord op ons zwart-wit tv'tje. Sublieme retoriek; een feest om naar te luisteren. Tegelijkertijd toont een dergelijk betoog ook de potentiële holheid van meeslepend spreken: bijna iedere zaak kan verdedigd worden; bijna ieder standpunt valt overtuigend te presenteren.

Waarmee voed ik mij als ik op internet hele verhalen over de giftigheid van amalgaamvullingen en wortelkanaalbehandelde kiezen razendsnel doorploeg? Na het betoog van Moszkowicz doemt het beeld voor mij op van een onafzienbare rij advocaten die met vaak meeslepende redevoeringen elkaar tegensprekende standpunten verdedigen. De werkelijkheid is buitengewoon complex.

De Bijbel is ook een boek met vele stemmen, die soms tegenstrijdige getuigenissen opvoeren of tegengestelde belangen verdedigen of elkaar wederzijds uitsluitende standpunten overtuigend presenteren. Hoe horen we daarin de stem van God? Doorslaggevend is de stem, is het spreken van Jezus Christus, die de stem, het spreken, het Woord van God is bij uitstek en bij uitnemendheid. Jezus Christus is een levende Persoon, en daarom is zijn spreken ook levend: de letter dood, maar de Geest maakt levend.

Verschillende uitwassen van christelijk geloof kunnen zich met succes beroepen op gedeelten van de Schrift. Het welvaartsevangelie kan zichzelf overtuigend presenteren met een beroep op diverse teksten in het boek Spreuken. De slang kan staande houden dat hij tóch gelijk had met zijn bewering dat de mens gelijk aan God zou worden, want zegt ook Jezus zelf niet dat mensen goden zijn? De tegenstellingen in de Schrift moeten samengenomen worden, en nooit mag de Schrift los worden gemaakt van de geschiedenis. Ahistorische schriftuurlijke eenzijdigheden zijn potentiële geestelijke kankercellen.

Ik 'moet' naar de kaakchirurg. Mijn nieuwe tandarts, een jonge vrouw met gevoel voor humor, vroeg naar aanleiding van bepaalde uitlatingen of ik medisch was opgeleid. Nee! Dit is de era van de informatieontgrendeling - met alle gevolgen van dien. Verschillende 'advocaten' op die Bijbel van de 21e eeuw - het internet - verdedigen dat wortelkanaalbehandelde kiezen permanente bronnen van bacteriële infectie zijn; dat de bacteriën in kwestie buitengewoon giftig zijn; dat ze allerlei degeneratieve ziekten kunnen veroorzaken (zoals kanker). De kaakchirurg zal mijn wortelpunt verwijderen. Sommige 'advocaten' stellen dat dit geen enkele oplossing vormt, omdat de bron van infectie - de dode kies - blijft waar ie is. Ik heb al jaren last van verschillende kiezen die merkbaar geïnfecteerd zijn, ik loop rond met infecties in m'n hoofd - en een echte oplossing is er niet. Als ik klachtenvrij zou worden, blijven de zenuwbehandelde kiezen bronnen van infectie en daarmee een belasting voor mijn lichaam en immuunsysteem. Alleen trekken en implantaten laten zetten is wellicht een oplossing, maar dat kost duizenden euro's die ik niet heb. Opnieuw: ik heb geen controle over mijn gebit - ik heb geen controle over mijn leven.

Aan het begin van dit jaar lag ik met intense kiespijn op de bank en vroeg mijn vrouw om mij voor te lezen uit de Bijbel, uit het boek Ezechiël. Zij las verder waar ik gebleven was en sprak het oordeel uit over Gog:

zó heeft gezegd mijn Heer, JHWH:
hier heb je mij tegen jou, Gog,
verhevene,
hoofd van Mesjech en Toeval!-
ik zal je omkeren en jou haken in je kaken geven!

Was dit toeval? Daar lag ik, met vreselijke kiespijn, met kaken die al jaren voelen alsof er iets in zit wat er niet in hoort, iets dat druk geeft en pijn - en God zegt: 'ik geef haken in je kaken'! En waarom? Om 'om te keren'.
Gog is een mythische figuur die optreedt in het laatst der dagen, maar hij vertegenwoordigt de opstandigheid tegen JHWH, tegen de allerhoogste God - dezelfde opstandigheid die diep in ons 'vlees' schuilt, in onze duistere afstamming, in het mysterie van onze wetteloosheid. En het gaat nu over mij, over mijn rebellie, over mijn onstuitbare drang om voor mezelf te leven in plaats van voor een Ander. God wil dat omkeren.

Ik krijg wat er gebeurt in mijn lichaam en in mijn leven door mijn gedachten niet klein. Maar God krijgt mij wel klein, zodat Hij groot kan worden in mijn leven - zodat zijn heerlijkheid zichtbaar zal worden in mij.

Misschien wil God mij genezen. Dat zou kunnen, en ik mag er gerust om vragen. Maar zeker is dat God wil dat ik lijd. Het is Gods genade dat ik lijd. Ja, leest u het gerust nog een keer over. Het is Gods wil en zijn genade dat zijn kinderen lijden. Zonder lijden geen Koninkrijk van God. Ja! Over zijn meest invloedrijke apostel zei de Heer: 'Ik zal hem tonen hoezeer hij moet lijden omwille van mijn naam.’ (Hand 9,16). En deze zelfde apostel leerde met Barnabas 'dat wij door vele verdrukkingen het Koninkrijk Gods moeten binnengaan'(Hand. 14:22). Rom. 8:17: 'Samen met Christus zijn wij erfgenamen: wij moeten delen in zijn lijden om met hem te kunnen delen in Gods luister.' 2 Tim. 2:3: 'Deel in het lijden als een goed soldaat van Christus Jezus.' 'Als gij goed doet en dan lijden moet verduren, dát is genade bij God.' (1 Pet. 2:20).

Wel is er lijden en lijden. Ik heb jarenlang geleden omdat ik mijn zin niet kreeg op verschillende gebieden. Ik was gefrustreerd. Het was een lijden zonder richting, zonder doel. Het was zinloos lijden. Ik werd er niet door gekneed of gevormd, ik hield koppig vast aan mijn eigen programma. De sleutel naar het Koninkrijk gaat om als wij bereid zijn om kwetsbaar te worden en te lijden zoals Jezus geleden heeft, op welke manier dan ook. Dan gaat God machtig aan het werk en toont ons de heerlijkheid van zijn Zoon. Dan worden we vervuld van een vreugde die alle verstand te boven gaat. Dan houden we niet langer vast aan onszelf maar worden we vastgehouden door een machtige Heer die de wonden van zijn lijden voor ons draagt in zijn handen en voeten.

Makkelijk! Nee, makkelijk is het niet. Maar toch - Jezus' juk is zacht, en zijn last is licht. We mogen bij hem komen. Kom bij hem , als je moe bent en uitgeput van de last die je torst. Hij maakt werkelijk vrij.

Labels: , , , , , , , , , , , , , ,


posted by Marten @ 7:09 AM;

0 Comments:

Post a Comment

<< Home


zoek in
Docterblog

Lijfspreuk

    Wees niet al te rechtvaardig en wees niet al te goddeloos.

    Prediker 7:16v


Archives

Posts

Links