Jesus is my Captain



Ik voel me vaak niet goed, en stiekem verbind ik dat dan aan mijn amalgaamvullingen en/of mijn wortelkanaalbehandelde kiezen. Of ik denk dat het nog steeds het gevolg is van de schade die Seroxat in mijn brein heeft aangericht. Of ik denk dat het komt door de jaren waarin ik mijn hersenen stenigde met tetrahydracannabinol. Aan de andere kant, puttend uit mijn herinnering is er ook wel bewijsmateriaal te vinden dat ik mij nooit structureel goed of zelfs 'normaal' heb gevoeld.

Hoe dan ook, ik leer op God te vertrouwen, en dat is waar het om gaat. Makkelijk is het niet. Ik moet manoeuvreren tussen de scylla en charybdis van zorgen, angsten en wanhoop enerzijds en overmoed, begeerten en valse hoop anderzijds. Gelukkig heb ik een betrouwbare Kapitein.

Een jongen die ik ken van mijn tijd bij de NCCG, een sekte van wiens leider ik anderhalf jaar in de ban ben geweest, heeft zijn geloof opgegeven omdat hij niet langer kan geloven dat de Bijbel, met al zijn immoraliteit, ongerijmdheid en tegenstrijdigheden het Woord van God is. Ik herkende me sterk in zijn bezwaren en schreef een monsterlijk lange reactie op zijn Myspace.

Een email van mij over mijn breuk met de NCCG is te vinden op een website waar de ware aard van de NCCG wordt blootgelegd - het is mede dankzij deze website en zijn anonieme maker dat ik uit de klauwen van deze sekte ben bevrijd.

Labels: , , , , , ,


posted by Marten @ 12:41 AM;

Gehoorbescherming tijdens het afwassen



Eén van de mogelijke gevolgen van amalgaamvergiftiging is hypergevoeligheid voor harde geluiden. Of het nou aan mijn amalgaamvullingen ligt of niet, de geluiden van borden, schotels en glazen die tegen elkaar aan botsen vind ik bijna niet te verdragen. Enige gehoorbescherming tijdens het afwassen is dan wel zo praktisch.

(Mijn vrouw, die mij (gelukkig?) totaal niet serieus neemt, wilde dit fotografisch vastleggen voor het nageslacht.)

Labels: , ,


posted by Marten @ 11:58 AM;

Amalgaamvullingen veroorzaken geen longkanker - hoera!



Goed, ik ben eens gediagnosticeerd met OCS. OCS staat voor Obsessief Compulsieve Stoornis. Obsessies zijn hardnekkig terugkerende negatieve gedachten en compulsies zijn dwanghandelingen (zoals een deur meerdere keren achter elkaar dicht doen om zeker te weten dat ie echt dicht is). Van dwanghandelingen heb ik niet meer zoveel last, maar de oplettende lezer zal hebben gemerkt dat ik nog niet helemaal vrij ben van obsessies.

Eén van die obsessies is natuurlijk amalgaam. Goed, maken wij de amalgaambalans op. Het is zeker dat amalgaamvullingen kwik lekken en kwikdampen produceren bij kauwen, poetsen, het drinken van hete en zure dranken etc. Het is zeker dat kwik via de longen en via het speeksel in de rest van het lichaam terecht komt en zich ophoopt in de onderkaken, de maag, de nieren en de hersenen. Het is zeker dat de kwikniveaus in het lichaam van mensen met amalgaamvullingen in principe hoger zijn dan in het lichaam van mensen zonder amalgaamvullingen en dat de kwikniveaus evenredig zijn aan het aantal amalgaamvullingen. Een degelijk onderzoeksverslag spreekt van zo'n twee keer hogere kwikniveaus in het bloed en drieëneenhalf tot zes keer hogere niveaus in de urine. Het is ook zeker dat de foetus in de baarmoeder van een vrouw met amalgaamvullingen kwik opneemt in álle organen in hoeveelheden die buitenproportioneel hoog zijn in vergelijking met een volwassene.

Het is niet zeker dat deze hoeveelheden kwik de gezondheid schade toebrengen. Dat is moeilijk te meten en/of te bewijzen omdat kwik als stof die cellen doodt geen specifieke klachten veroorzaakt maar aspecifieke klachten zoals geïrriteerdheid, depressie, vermoeidheid, vergeetachtigheid, oorsuizingen en noem maar op.

Het is evengoed niet zeker dat deze hoeveelheden kwik geen schade toebrengen aan de gezondheid.

Ik heb even op een forum rondgesnuffeld waar mensen verslag uitbrengen van hun ervaringen met het laten verwijderen van amalgaamvullingen. Interessant: sommigen beklagen zich over het materiaal dat amalgaam vervangen moet: composiet. Composiet is minder sterk dan amalgaam en breekt dus eerder af; het schijnt oestrogeen te lekken (beter dan kwik maar toch ook niet aantrekkelijk) en mensen zijn er eerder allergisch voor dan voor amalgaam. Bovendien beklagen verschillende mensen zich erover dat hun kiezen met composietvullingen veel pijngevoeliger zijn dan met amalgaamvullingen. Zoals iemand op het forum schrijft: 'Was het maar zo simpel: je amalgaamvullingen laten verwijderen en composiet erin laten zetten. Maar zo simpel is het dus niet'.

Moet je nagaan - als OCS'er heb ik jaren rondgelopen met allerlei angsten voor gevaarlijke stoffen - en ondertussen loop ik al jaren rond met kwiklekkende vullingen in m'n mond. Dit heeft mij weleens cynisch doen denken: als ik toch rondloop met een batterij kwik in m'n kwek, dan kan ik net zo goed weer gaan roken. Maar - een vriend van mij zei daarop: van amalgaamvullingen krijg je geen longkanker.

Zo ziet u maar: er is altijd licht aan het eind van de tunnel. Van amalgaamvullingen krijg je geen longkanker! Hij heeft gelijk.

Voor wie zich graag verder verdiept in het amalgaamprobleem, hier wat links naar gedegen wetenschappelijk materiaal:

Leif Hedegard heeft een fantastische, nuchtere en gebalanceerde site over amalgaam gemaakt. Op zijn homepagina zegt hij: 'I have tried to clear the question about amalgam-related illness out.' Good job Leif! (Klik op de link)

'Evaluation of Risks Associated With Mercury Vapor from Dental Amalgam' door Affinity Laboratory Technologies, Inc.

'Assessment of Mercury Exposure and Risks from Dental Amalgam' door G. Mark Richardson, Ph.D. (PDF-bestand)

'The Scientific Case Against Amalgam' door de International Academy of Oral Medicine and Toxicology

Minder genuanceerd maar toch ook belangrijk: 'Stay Away from "Holistic Dentistry"' door Stephen Barret, M.D. en William T. Jarvis, Ph.D.

Labels: , ,


posted by Marten @ 8:09 AM;

Kwikdampen en mond op mond-beademing




Aaaaaargh!!!!

Ik zit weer helemaal vast in een amalgaam-neurose. Ik had m'n amalgaamvullingen aan de kant gezet, zo van: ach, het is waarschijnlijk niet goed voor m'n gezondheid, die kwiklekkende vullingen, maar over een jaar of tien, als ik genoeg geld gespaard heb, laat ik ze er wel uithalen door een amalgaamvrije of biologische tandarts. Ik sprak af met mezelf: geen zorgen meer maken over amalgaam - en daar hield ik me aan, tot voor kort.

Toen kwam de wortelkanaalbehandelingneurose. Ik las de bevindingen van dr. George Meinig en raakte in een slome paniek. Die kiezen moesten eruit! Uiteindelijk sloot ik ook hier een compromis en bedacht dat ik ze er uiteindelijk, op de lange termijn, wel uit zou laten trekken.

Maar nu zijn de amalgaamvullingen weer terug. Waarom? Gewoon omdat ik zo stom ben om me er op internet opnieuw in te verdiepen. Het is vreselijk, als je er eenmaal bij na gaat denken - iedere keer dat je kauwt, iedere keer dat je zure dingen eet of drinkt - en ik ben gek op sinaasappels en mandarijnen en sinaasappelsap! - iedere keer dat je tandenpoetst, komen er kwikdampen vrij in je mond. Het kwik wordt opgenomen in je longen en gaat vandaar verder naar alle mogelijke organen in het lichaam. Grote hoeveelheden komen in het speeksel terecht en gaan vandaar naar de maag. Het meeste kwik poep en pies je weer uit, maar de rest belandt in alle mogelijke organen en hoopt zich in sommige op. Kwik is giftiger dan arsenicum en doodt cellen. Vandaar dat de mogelijke gevolgen van kwikbelasting zeer divers zijn.

Nu moet ik toegeven dat ik niet zo'n spookverhaal te vertellen heb als je vindt op sommige anti-amalgaamsites. Nee, ik vergeet niet alles tot aan de naam van m'n vrouw toe; nee, ik ben niet zo moe dat ik midden op de dag m'n ogen niet open kan houden; nee, ik ben niet zo verstrooid dat ik me voortdurend afvraag waar ik ben en waarom; nee, nee, nee... Gelukkig niet.
Ik heb denk ik meer last van zorgen dan van klachten, al zijn zorgen een klacht op zich.

Ik heb wel ergens gelezen over iemand die na amalgaamverwijdering en ontgiftiging elke morgen fris en welgemoed uit bed kwam. Elke morgen fris en welgemoed uit bed! Zou alleen dat het niet waard zijn, alle amalgaamvullingen laten verwijderen en vervangen door meer gezond materiaal? Maar vind maar eens een geschikte, goede amalgaamvrije of biologische tandarts. Zoals jullie misschien weten heb ik het niet zo op homeopathie, acupunctuur en dergelijke. Maar helaas, dat is wel de wereld waar de meeste biologische tandartsen in leven.

Misschien kan ik het toch maar beter uit m'n hoofd zetten. Uit m'n hoofd laten zetten. Nee, uit m'n hoofd zetten.

Maar als er iemand op straat ligt met een hartaanval, dan neem ik mijn verantwoordelijkheid en zal die persoon geen mond op mond-beademing geven. Stel je voor, al die kwikdampen in het systeem blazen van iemand die toch al ligt te creperen! Ik zou aan de omstanders vragen: is er iemand zonder amalgaamvullingen? En zo niet: wie heeft er de minste?

Zucht...

Labels: ,


posted by Marten @ 1:25 AM;


zoek in
Docterblog

Lijfspreuk

    Wees niet al te rechtvaardig en wees niet al te goddeloos.

    Prediker 7:16v


Archives

Posts

Links